Jezus
blijkt altijd weer verbazend anders dan je meent te weten. Wat te denken van deze
uitspraak van de evangelist Johannes aan het begin van diens evangelie:
’Want
de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus
Christus gekomen.’
(Johannes 1:17)
Die
ene zin bevat een hele theologie. Een hele mooie theologie. Een hele
verrassende theologie. ’Want de wet is door Mozes gegeven’: beetje
kerkmens zal hierbij direct aan de Tien Geboden denken: door God aan Mozes
gegeven en door deze op twee stenen ‘tafelen’ geschreven. Het belangrijkste
moment voor het volk Israël: God vertelt hoe het volk moet leven. De wet
bestaat uit regels die gaan over het moeten en het nalaten. Mozes gaf ze,
namens God.
Jezus
‘geeft’ niks, die ‘komt’ alleen. Wat komt hij brengen? In de eerste plaats ‘genade’.
Jezus komt niet met regels die zeggen hoe het moet. Jezus weet blijkbaar dat
niemand ter wereld echt doet wat moet, kerkmensen niet uitgesloten. Jezus brengt
‘genade’ voor elk mens, overal. Binnen de kerk en buiten de kerk. Neem
iemand als de corrupte tollenaar Zachëus: Jezus komt als genade in zijn huis.
Mozes zou gezegd hebben: ’Zachëus, het moet anders, je moet je bekeren’. Jezus zegt:
’Ik wil met je omgaan’.
Het
tweede wat Jezus brengt is waarheid. Zachëus is opnieuw een prachtig voorbeeld.
Jezus hoefde geen woord uit te spreken, zijn nabijheid was voldoende om Zachëus
van de waarheid te overtuigen. De waarheid dat hij verkeerd leefde. Dat het
anders moest. Zachëus besluit dan ook vrijwel direct om anders te gaan leven.
Genade
en waarheid. In de kerk draaien we het meestal om. We zwaaien met de wet alsof
we Mozes zelf zijn. Pas als iemand op zijn knieën gaat geven we een beetje
genade. Hoe anders is Jezus!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten