maandag 26 november 2018

Waarom zou ik naar de kerk gaan? (Finale)


Op 19 februari schreef ik:

“In de Westereen hebben de kleine 6000 inwoners maar liefst zes verschillende kerkgebouwen tot hun beschikking. En in de nazomer van dit jaar wordt er een nieuwe kerk geopend: modern, met een open ruimte om samen koffie te drinken, fijne stoelen en veel licht. Terwijl overal in Nederland kerkgebouwen worden afgebroken is het metselen en timmeren hier in volle gang. Het duurt nog even voor er diensten gehouden worden, maar nu al mag iedereen die er langs loopt weten: Hier wordt gebouwd aan een huis van en voor God, voor Jezus, de Heer. Uiteraard heb je geen kerk(gebouw) nodig om in Hem te geloven. Maar wanneer je Jezus belijdt als jouw Heer is het toch geweldig om dat samen met anderen in een mooie ruimte te doen? Ik denk dat ik heel veel van die nieuwe kerk ga houden!”

Het is 19 november als ik dit schrijf, de nieuwe kerk is een feit en iedereen houdt er van. 21 september was de eerste officiƫle dienst. Ruim een week geleden het eerste orgelconcert en een paar weken daarvoor- op diezelfde avond- een concert van de Friese Kast. Voor elk wat wils dus. Kan dat eigenlijk wel: zulke concerten in de kerk? Die vraag deed overal de ronde. Want daarvoor ga je toch niet naar de kerk?

En toen kwam ik de volgende tekst tegen: ”Laten we opmerkzaam blijven en elkaar er toe aansporen lief te hebben en goed te doen, en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.” (HebreeĆ«n 11:24,25)

De kerk is de plek waar christenen zich mogen oefenen in liefhebben en goed doen. Wow!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten