maandag 19 augustus 2019

Toen het leven nog van ons was


“Toen het leven nog van ons was”, is de titel van een boek van de Spaanse schrijfster Marian Izaguirre. Op de voorkant staat een kleurenfoto van een groep jongetjes met vooroorlogse kleren. Een foto van een tijd dat kleurenfoto’s nog niet bestonden. Alleen de achterkant van die jongetjes is zichtbaar want ze staan met zijn allen voor een etalage. Niet van een speelgoed- maar van een boekenwinkel. Ook een winkel van voor de oorlog. In dit geval van voor de Spaanse burgeroorlog van 1936-1939. Die oorlog veranderde alles in Spanje. Ook het leven van de hoofdpersoon, een vrouw die in Madrid leeft. Ze beschrijft die stad zo dat je als lezer niks liever wilt dan ook daar gaan wonen. Zo verging het mij althans toen ik dit boek begon te lezen.

“Toen het leven nog van ons was.” Was het leven ooit van mij? Met die vraag in mijn achterhoofd ging ik lezen. Die jongetjes op de voorkant met hun alpinopetten deden me denken aan mijn eigen jeugd, vijftig jaar geleden. Was het leven toen van mij? Is het leven nu van mij? Doe ik nu wat ik doe omdat ik graag doe wat ik doe? Of leef ik mijn leven volgens door anderen opgelegde regels? Onder de dictator Franco leefden veel mensen in Madrid onder het bestaansminimum. De boekhandelaar doet iets ‘gewoon omdat hij er zelf zin in heeft’: hij legt een geopend boek in de etalage en schrijft eronder: “Iedereen die dagelijks een pagina uit dit boek leest krijgt het gratis cadeau als hij het uit heeft.” 

Vandaar die foto van die jongetjes. Met een boekhandelaar die beseft dat zijn leven meer is dan het eigendom van de overheid begint dit boek. Van wie is jouw leven: van jezelf of van…?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten