maandag 7 december 2020

Prijskaartje

Aan volmaakt zijn als christen zitten heel veel kanten. Toen ik mijn eerste blogje hierover schreef besefte ik dat nog niet. Dit wordt mijn derde blogje over hetzelfde onderwerp want ik zie volmaaktheid opeens overal opduiken in het Nieuwe Testament.

 Neem bijvoorbeeld het verhaal van de rijke jongeling die bij Jezus komt en vraagt: 'Goede meester wat moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?' Jezus geeft dan als antwoord: 'Waarom noem je mij goed? Niemand is goed dan God alleen.' Dan gaat hij opmerkelijk verder en zegt niet: 'Geloof in Mij en je hebt het eeuwige leven', maar: 'Doe wat in de wet staat en je hebt het eeuwige leven.' Daagt hij daarmee die jongeling uit? Waarschijnlijk wel, want deze is niet tevreden met dit antwoord en zegt: 'Ik doe al mijn hele leven wat de wet vraagt en toch heb ik het idee dat er iets ontbreekt.'

En precies daar wil Jezus hem hebben: Het houden van de Tien Geboden is niet genoeg om het leven te krijgen dat God voor de mens in petto heeft. Jezus zegt: 'Als je volmaakt wilt zijn dan moet je verder gaan dan de Tien Geboden. Verkoop alles wat je bezit en volg Mij.' Aan volmaaktheid zit dus een prijskaartje. En bezit hoeft niet persé iets materieels te zijn. Met 'verkoop alles wat je bezit bedoelt Jezus: 'Laat alles los waar je je tot nu toe aan vasthield'. Dat kunnen heel veel dingen zijn: je goede naam, je mooie baan, je prachtige talent, je eigen dierbare zelf. Als je bereid bent dat allemaal los te laten en achter Jezus door het leven wilt gaan dan zul je volmaakt (gelukkig) zijn.

Maar is dat niet doodeng? Alles zomaar loslaten, geen enkel houvast meer hebben? Nee: want Jezus is werkelijk goed en als enige Houvast voldoende.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten