maandag 27 augustus 2018

De Pickwickvragen (9)


“Wat wil je vandaag anders doen dan gisteren?”  

Opnieuw een insinuerende vraag, dus een vraag die meer is dan een vraag. Want iemand die zegt: ”Ik ga dit vandaag echt anders aanpakken dan gisteren”, bedoelt dat hij het gisteren niet goed gedaan heeft.

Nu is vandaag een andere dag dan gisteren. Als ik dit schrijf is het maandag, gisteren was het zondag en dan leef ik anders dan maandag. En dinsdag is weer anders dan maandag want dan heb ik een aantal vaste dingen die er alleen op dinsdag zijn. (De gebedskring van de kerk bijvoorbeeld.)Ik vermoed daarom dat er met de vraag bedoeld wordt: wat zijn fouten die jij vaak maakt en waarin je het anders wilt doen? Anders betekent in die vraag ‘beter’.

Fouten maken hoort bij een ontwikkelingsproces. Iemand die net rijles heeft maakt nog veel fouten op de weg, maar naarmate de lessen vorderen gaat het steeds beter. Dat geldt voor veel dingen. Wij zijn dit jaar 28 jaar getrouwd: wij doen bepaalde dingen nu anders  dan in de eerste jaren van ons huwelijk. (We maken minder vaak ruzie om maar eens een voorbeeld te noemen.)

In de bijbel staat een prachtige tekst over anders doen: ”Maar Gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen.”(EfeziĆ«rs 4:20 NBG) Het is een vertaling uit het verleden, we gebruiken vandaag een andere, maar ik vind hem prachtig juist vanwege het woord ‘anders’. Een christen moet elke dag ‘anders’ leven. Niet alleen ‘anders’ dan gisteren, zonder de fouten van gisteren. Maar anders dan de wereld om hem heen. Voor een christen is Jezus Christus - elke dag weer- het grote Voorbeeld. Hij heeft voorgedaan hoe wij moeten leven. Zijn levensstandaard is anders dan elke andere. En elke nieuwe dag van de week daagt Hij mij daarmee uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten