maandag 18 maart 2019

Pashokje


“Hoe ontspan jij je eigenlijk?, vroeg pas iemand. “Gaan jullie wel eens naar een pretpark of het zwembad of de sauna?” Vermoedelijk vanwege de bedenkelijke blik op mijn gezicht ging ze verder: ”Maar een stuk wandelen is ook ontspanning hoor.” Ik durfde niet te hardop uit te spreken waar ik mij echt ontspan: in een pashokje. Niet een (uit) kleedhokje van het zwembad maar een pashokje van een kledingzaak. 

Afgelopen maandagmiddag belandde ik in zo’n hokje. Het was in een winkel die aan het einde van het seizoen alle kleding verkoopt voor bodemprijzen. Ik werd, bij wijze van spreken, dat hokje ingeduwd. Een verkoopster ging met een prijstang langs de rekken met jurken, broeken en jasjes: ”Klik, klik, klik”, elk kledingstuk kreeg een nieuwe prijs, 8 euro, opgeplakt. Een uitgerekende kans om me even te ontspannen dus.

Met 8 stuks onder mijn arm verdween ik in een hokje waar ik al na een halve minuut de schrik van mijn leven kreeg: ”Margriet, Margriet!” Was dit de stem die mij voor een verkeerde aankoop wilde behoeden? Wie had mij hier naar binnen zien gaan? Opnieuw: ”Margriet, wil je me even helpen?” Met een nieuwe jurk aan stapte ik angstvallig het hokje uit. In de grote spiegel buiten het hokje leek die jurk een hobbezak en bleek Margriet de dame met de prijstang.

Gniffelend probeerde ik, overigens zonder succes, de rest van mijn stapel in het hokje uit. Maar ontspannend was het wel. En toen zag ik het opeens hangen: dat prachtige rode rokje met prijskaartje waar zes keer een plakkertje overheen was gegaan. Een rokje dat blijkbaar niemand wilde hebben voor 60 euro. En ook niet voor 20, 18, 16, 14, 12 of 10. Het lag gewoon klaar voor mij om voor 8 euro meegenomen te worden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten