maandag 20 september 2021

Ons kent ons

Wij verblijven nu alweer vijf maanden in de Westereen waar we eerder vier jaar woonden en werkten. Vroeger heette het Zwaagwesteinde en zo verschijnt het dorp momenteel op tv vanwege de documentaire over de moord op Marianne Vaatstra (in 1999). Toen woonden wij hier niet. Inmiddels kennen we haar vader en een schoolvriendin. En hoorden we de verhalen over hoe het allemaal gebeurde en de jarenlange zoektocht naar en vinden van de dader. Dagelijks fiets ik langs de herdenksteen van Marianne. Zij blijft een onderwerp van gesprek.

Andere mensen zijn overigens altijd onderwerp van gesprek hier: Ons kent ons. Toen we hier vijf jaar geleden neerstreken waren wijzelf en was iedereen om ons heen een blanco blad papier. Die onschuld van het begin is weg. Wij weten wie familie van wie is, wie met wie ruzie heeft, wie welk ongeluk heeft gehad en ga zo maar door. Dat heeft goede kanten: we hoeven geen kennismakingsgesprekken meer te voeren.

Toch sloeg ik wat dat betreft vorige week de plank mis. Ik maakte door de telefoon een afspraak met een kersverse vader. Vanwege het grote aantal pasgeboren baby’s doen wij soms twee bezoeken op een avond. Van zeven tot acht en van acht tot negen. ‘Als jullie om acht uur komen dan kan Maaike er niet bij zijn’, sprak de jonge vader. ‘Tjonge, gaat die altijd zo vroeg naar bed?’, vroeg ik verbaasd. ‘Nou soms nog wel vroeger, om zeven uur.’  Ik dacht bij mezelf: Wat doen we daar dan als de moeder boven ligt te slapen? Ik sprak het niet uit maar  viel wel even stil. En in die stilte drong mijn fout bij de jonge vader door: ’Anna is er wel bij hoor, onze baby heet Maaike!’

‘Ons kent ons’: ik ken nog lang niet iedereen.

[Namen zijn verzonnen]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten