maandag 7 november 2016

Kookwekker

Wat hebben een kookwekker en een gebedskring met elkaar te maken? “Helemaal niks”, zou een paar jaar geleden mijn antwoord geweest zijn. Maar in december vorig jaar las ik een boek waar mij het verband duidelijk werd. Het was de biografie van Dietrich Bonhoeffer geschreven door Eric Metaxas. Ruim zeshonderd bladzijdes was ik geboeid. Met name het gedeelte over Bonhoeffer’s onderwijs aan beginnende predikanten raakte me.

“Mediteer een week lang elke dag een half uur over dezelfde Bijbeltekst”, was één van zijn aanwijzingen. “Doet dat al biddend, zonder de hulp van een commentaar en schrijf op wat in je gedachten komt.” Toen ik de biografie dichtklapte besloot ik dit zelf uit te proberen. En nu komt de kookwekker in het vizier: vanaf het begin heb ik daarbij een kookwekker op een half uur achter de deur gezet. Want ik wilde niet afgeleid worden door een tikkende klok en ook niet steeds op mijn horloge kijken. Het resultaat was verbluffend. Het begin een beetje moeilijk (een half uur is best lang), maar ik kreeg, dag na dag, de één na de andere onverwachte gedachte.

Toen ik in juli dit jaar gevraagd werd om de wekelijkse gebedskring van de gemeente te leiden kreeg ik het idee om die kookwekker ook daar te gebruiken. En nu bestaat ons wekelijkse uurtje niet alleen meer uit spreken maar ook uit simpelweg stil zijn voor het aangezicht van God, waarbij een kookwekker achter de deur ons bij de tijd houdt. Meestal zetten we die op tien minuten. Soms mediteren we over een Bijbeltekst, een andere keer zijn we alleen maar stil. Wanneer we dan achter de deur het gerinkel horen is dat het sein voor het echte bidden. Want sinds we die kookwekker gebruiken wordt er minder gekletst en meer gebeden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten