maandag 26 februari 2018

Olympische Spelen

Afgelopen vrijdag was een topmoment voor Nederland -voor Friesland- want Suzanne Schulting uit Ulesprong bij Tijnje won een gouden medaille bij het shorttrack. Zij was een van de favorieten, maar goud had niemand verwacht. En toen won ze! Ik deed zelf vroeger aan geen enkele sport, nog steeds niet trouwens, maar door mijn man ben ik ervan gaan houden, met name van spannende wedstrijden op televisie. En ik voelde de adrenaline van Suzanne bijna in mijn eigen lijf. Jammer dat het deze week weer voorbij is. Wat mij betreft waren er elk jaar Olympische winterspelen aan het einde van de winter.

Toen ik dit enthousiast aan iemand vertelde was de reactie: ”Dat meen je niet. Wij kijken echt niet naar die sportverslaving. Het pas ook niet bij een predikant om dat wel te doen.” Daar stond ik dus met mijn mond vol tanden. Voordeel van dit gesprekje was dat het dit blogje opleverde. Want ik begon te peinzen. Terwijl ik de spanning van de schaatsers meebeleefde, de triomf als het gelukt was en de teleurstelling als het net niet gelukt was. En terwijl ik luisterde naar de verslaggevers: ”Vier jaar heeft ze hier naar toegeleefd, alles heeft ze er voor opgegeven, en nu is het gelukt, een gouden medaille!” Vier jaar, dacht ik. Vier jaar voor één medaille. Tjonge. Vier jaar heel doelgericht leven, steeds een beetje beter worden, trainen, trainen, trainen om het allerhoogste niveau te bereiken. Wat een voorbeeld van discipline! Waar vind je dat anders dan in de wereld van topsporters?

Streeft naar de hoogste gaven en ik wijs jullie een weg die nog verder omhoog voert”, schrijft Paulus. Paulus haal (top)sport heel vaak aan als een voorbeeld voor christenen. Want hij wist als geen ander wat een discipline het vergt om Jezus werkelijk te volgen.




   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten