maandag 5 maart 2018

Waarom mensen niet naar de kerk gaan. (5)


“Oprechte christenen kunnen kerk en geloof niet combineren”, las ik in een artikel van Remmelt Meier. Eén van de redenen waarom veel mensen een - evangelische of reformatorische – kerk verlaten is dat ze die kerk te veroordelend én te hypocriet vinden. Dat bezwaar tegen kerkmensen hebben overigens ook mensen die nog nooit lid van een kerk geweest zijn: Christenen zijn hypocriet en veroordelend.

Als ‘kerkmens’ en als christen begrijp ik dat bezwaar heel goed. En ik geloof dat het terecht is. Want kerkmensen zijn vaak veroordelend en hypocriet. Maar daarin verschillen zij niet van anderen. Een Nederlander staat er wereldwijd om bekend altijd zijn heel eigen individuele oordeel over dingen te hebben. Iedereen be- en veroordeelt iedereen in Nederland. (Om die reden was het zo moeilijk om een nieuw kabinet te vormen, om die reden hebben wij het poldermodel uitgevonden: Eindeloos met elkaar praten om de oordelen en de verschillen enigszins uit de weg te ruimen.) 

Wat betreft het hypocriete ligt het een beetje anders. Hypocriet zijn betekent letterlijk ‘een toneelspeler zijn’. Je anders voordoen dan je bent. Sommige mensen verlaten de kerk omdat ze niet meer tegen het ‘toneelspel’ van bepaalde kerkgangers kunnen. Maar toneelspelen is inherent aan het leven van een christen. Een christen is namelijk iemand die Jezus Christus “nadoet.” Ik ben zelf Jezus Christus niet, maar ik probeer wel zo te spreken en te handelen als Hij het deed. Daarin schiet ik vaak tekort, dan speel ik mijn rol dus niet goed. Met vallen en opstaan gaat het gelukkig steeds een beetje beter. De vraag waar het allemaal om draait is: besef ik dat mijn medechristenen ook -met vallen en opstaan- bezig zijn om  Jezus Christus na te volgen? Veroordeel ik mijn mede-kerkganger of help ik hem weer op te staan als hij gevallen is?   
  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten