maandag 26 maart 2018

Vluchteling (2)


Die eerste keer dat ik verder kwam dan alleen de balie van het imponerende huis aan de Barchman Wuytierslaan liep ik de hele morgen verdwaasd rond. “Legitimeren!”, riep de baliemedewerker als een bevel. “Ik heb geen paspoort bij me.” Het leek wel een douane. “Rijbewijs voldoet”. Ik gaf hem het roze kaartje en hij bekeek de pasfoto lang en aandachtig. Op Schiphol gaat dit sneller, bedacht ik me. 

Het gevoel om, midden in Nederland, de overgang naar een ander continent te hebben gemaakt werd vervolgens met elk uur groter. “Je moet de  gang door, rechtsaf de hoge trap op en dan weer rechts de Afrikagang in.” “Afrika-gang?” “Ja, ze hebben hier de Afrikanen bij elkaar gezet, anders levert het teveel problemen op.” Ik liep rechtdoor en daarna rechtsaf de hoge trap op. De ruime hal, links van die trap, zag eruit als een overvol fietsenhok. Er stonden alleen geen fietsen maar buggy’s, van simpele tot supermoderne. Boven aan de trap lachten twee kleine Afrikaanse jongetjes me toe. De ene zat op een loopfietsje, de andere op de grond. De trap was hoog en ik had de neiging ze erbij weg te halen maar was nog te verbouwereerd door die baliemedewerker. Ik besefte dat ik hier werd getolereerd, meer ook niet.

De klapdeur naar de gang rechts was dicht. Wat nu? Mocht ik eigenlijk wel zomaar binnengaan? Vanaf links liep een kleine vrouw, zonder me aan te kijken, langs me. Ze zag er Afrikaans uit en duwde de klapdeur open. “”Zij is op haar eigen terrein”, bedacht ik me, “maar wat heb ik hier eigenlijk te zoeken?” Ik was gekomen om ‘taalmaatje’ te worden van een vrouw uit Sierra Leone. Enthousiast had ik het mijn vriendinnen in Leusden verteld. Maar van dat enthousiasme was opeens niks meer over.

(Wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten