maandag 16 maart 2020

Corona quarantaine


Quarantaine: quaranta giorni, is een van oorsprong Italiaanse medische term ten tijde van de pestepidemie in de 14e eeuw. In deze tijd werden namelijk alle aanmerende schepen verplicht om 40 dagen in de haven stil te blijven liggen, en werd de bemanning daarbij geacht het schip niet te verlaten. (Wikipedia)

Het is de 21 e eeuw, de pest ligt achter ons, maar een nieuw virus waart rond en we moeten allemaal thuisblijven. Het is vroeg in de morgen en ik zie mijn buurmeisje thuiskomen van de kapsalon in plaats van ernaar toe gaan: ”Ook wij mogen ons werk niet meer doen”, ik proef teleurstelling in haar stem. Sinds mijn huwelijk werk ikzelf niet meer buitenshuis, het enige wat er voor mij verandert op dit moment is dat ik geen vaste (kerkelijke) verplichtingen heb. Dus meer tijd om te doen wat ik zelf graag wil. Vanmorgen heb ik een schemaatje gemaakt: “Dagindeling tijdens gedwongen thuisblijven”:

-      1 uur stille tijd
-      2 uur studie
-      2 uur schrijven
-      1 uur wandelen
-      1 uur tuin

Ik kwam zo uit op 7 uur, terwijl in Nederland een 8-urige werkdag gebruikelijk is. Maar één blik op de volle wasmand was genoeg om een invulling voor dat laatste uur te vinden: huishouden! Ook tijdens quarantaine moet er gekookt, gestofzuigd en (af)gewassen worden.

In het ‘Dagboek van Anne Frank’, die van 6 juli 1942 tot 4 augustus 1944 het Achterhuis aan de Prinsengracht in Amsterdam niet mocht verlaten, wordt beschreven hoe de onderduikers daar hun dag indeelden. Indrukwekkend en met gevoel voor humor. Een uurtje wandelen op het Friese veld zat er voor Anne niet in. Ook de uitkomst na twee jaren gedwongen quarantaine was niet te vergelijken met die van ons. Waarmee ik maar zeggen wil: maak er het beste van!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten