maandag 4 januari 2021

Miele

 

’Miele, er is geen betere!’ Voor wij in de Westereen kwamen kende ik de slogan. Daar kreeg ik zelf een Miele en inderdaad: nog nooit een betere gehad. En nu, na vier maanden rondzwerven van huis naar huis, zonder eigen wasmachine, mis ik mijn Miele het meeste:’ Miele, onmisbaar!’ 

Natuurlijk mis ik meer: onze eigen vertrouwde bank en heel veel boeken. Alles staat opgeslagen te wachten op de volgende plek waar we ons gaan settelen. Omdat we nog niet weten hoe die plek zal zijn fantaseren we er lustig op los. Een huis met veel licht, een studeerkamer beneden, logeerkamer, badkamer met bad, genoeg ruimte voor boeken, tuintje met nadruk op ‘tje’…Zomaar een greep uit de wensen waar wij het Nieuwe Jaar mee ingaan. Nu is een wens iets anders dan een behoefte. Een wasmachine is een behoefte, van veel van wensen kan dat niet direct gezegd worden. Mag je als gelovige eigenlijk wel dingen wensen? Moet je niet tevreden zijn als je behoeften vervuld worden?

’Verlustig je in de Heer, dan……zal Hij je geven de wensen van je hart!’, is al jaren mijn favoriete bijbel-slogan. De God van de bijbel vindt wensen blijkbaar niet verkeerd. Hij is geen strenge moeder die zegt: ’Wees nu tevreden met wat je nodig hebt en verlang verder niks.’ Hij is een liefdevolle Vader die ons ervan verzekeren wil dat onze diepste verlangens vervuld zullen worden als we als een blij, onbezorgd kind aan zijn hand door het leven willen gaan. Wanneer we die hand loslaten en zelf proberen te pakken wat we zo graag willen, dan komen we vaak bedrogen uit.

’Miele, er is geen betere!’ Een Miele is geen behoefte maar was wel een wens die vervuld werd. Vol verwachting opkijkend naar mijn Hemelse Vader wil ik het Nieuwe Jaar ingaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten