dinsdag 4 oktober 2016

Moddergat

De Westereen mag met haar ruim 5000 inwoners in de ogen van een westerling een klein dorp lijken, hier in de regio heb je nog veel kleinere zoals het aan de kust gelegen Moddergat: 250 inwoners. De voorzitster van de protestante vrouwenvereniging van “Paesens en Moddergat” (de dorpen doen kerkelijk samen) vroeg iemand uit ‘onze ’gemeente om een avondje bij hen te leiden, en ik ging mee omdat het onderwerp (natuurfotografie) mijn interesse heeft en uit nieuwsgierigheid. Hoeveel vrouwen zouden er verschijnen in zo’n klein dorp, met een nog kleinere protestantse gemeente? “U bent zeker wel blij dat u in de Westereen woont?”, ik nam plaats naast een spraakzame charmante zeventigster (dat vertelde ze me) die zestig oogde. Ze voegde er nog aan toe: ”Met al die leuke winkels daar, wij hebben hier in Moddergat geen enkele winkel meer, dat was vroeger wel anders.” Mijn wenkbrauwen gingen omhoog want Moddergat is in mijn ogen een dorp waar zich nog nooit een winkelier vestigde.

Dat ontging haar niet en ongevraagd ging ze verder: “We hadden vroeger twee slagers, twee bakkers en een groenteboer”. “Zoveel?”, ik kon mijn oren niet geloven. “Ja, en wij vrouwen vonden dat heerlijk, want onze mannen waren de hele week op zee, die voeren maandag vanaf Lauwersoog uit en dan hadden we alleen elkaar, onze kinderen en de winkels. Daar ontmoetten we- en bespraken we de laatste nieuwtjes. Als we nu boodschappen nodig hebben rijden we allemaal in onze eigen auto naar Dokkum. We zien elkaar amper nu, laat staan dat we nieuwtjes uitwisselen. Opeens begreep ik waarom er maar liefst twintig vrouwen in dat zaaltje zaten: de winkels zijn uit Moddergat verdwenen, maar de kerk leeft er nog en betere plek om samen te komen is er niet.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten