maandag 30 april 2018

Eerste schooldag in Kenia


“Toen we op blote voeten over het zandpad de heuvel op liepen naar de open gekapte plek waar de school stond, bleef mijn neefje plotseling stilstaan en ging aan de kant zitten. Hij gebaarde mij hetzelfde te doen. “Kun jij lezen en schrijven?”, vroeg hij. “Nee, dat kan ik niet”, antwoordde ik. “Kun je niet eens schrijven?”, vroeg hij. Het was duidelijk dat hij indruk probeerde te maken op zijn nichtje. “Nee”, herhaalde ik. Volgens mij wist ik niet eens wat schrijven was, maar ik wilde me niet laten kennen. “Goed, dan zal ik je eens wat laten zien”, zei hij op geheimzinnige toon. “Wat dan?” vroeg ik nieuwsgierig. Hij pakte zijn oefenboek en schreef erin met een soort kleurpotlood waaraan je moest likken voordat je ermee kon schrijven. Geloof me, mijn neef Jono maakte toch een werk van dat likken! Daarna liet hij me zien wat hij had geschreven. Natuurlijk begreep ik niet wat hij op papier had gekrabbeld, maar ik was toch diep onder de indruk. “Wauw, dus jij kunt schrijven”, zei ik met grote ogen. 

Mijn neef knikte en deed toen iets wat ik werkelijk een wonder vond. Hij haalde een gum uit zijn tas en wreef ermee over wat hij had geschreven. De woorden verdwenen onmiddellijk. Ik had nog nooit een gum gezien en het leek wel een wonder. “Kun jij dat ook?” vroeg hij apetrots. “Nee, dat kan ik niet”, antwoordde ik bedeesd, denkend dat mijn neef een soort tovenaar was. “Dit leer jij straks ook op school”, zei hij gewichtig. Na deze demonstratie van de gum liepen we verder. Ik zal die dag nooit vergeten. Het motiveerde me enorm. Wat wilde ik graag iets opschrijven om het vervolgens uit te gummen! Toen ik later leerde lezen en schrijven, hield ik er  niet meer mee op…”

Wangari Maathai, in “Ongebroken”, haar biografie
Zij richtte in 1977 de “Green Belt beweging” op waarvoor ze in 2004 als eerste Afrikaanse vrouw de Nobelprijs voor de vrede kreeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten